Tip 2

Bij een nieuw onderwerp of hoofdstuk stuit je meestal op tegenzin en weerstand in jezelf. Dat overkomt bijna iedereen. Je moet telkens over een nieuwe drempel en barrire. Hoe pak je dat aan? Dat kan op verschillende manieren.

1. Je zou jezelf kunnen voorhouden: dit hoofdstuk of onderwerp is moeilijk, maar voor vele anderen was het mogelijk het onder de knie te krijgen. Dus ook ik krijg het onder de knie. Zo stimuleer je je zelfvertrouwen.

2. Je zou ook jezelf kunnen voorhouden: Tot nu toe heb ik de vorige hoofdstukken kunnen maken. Ook het nieuwe onderwerp dat voor me ligt zal ik daaraan toevoegen. Het zal mij lukken om dit nieuwe deel onder de knie te krijgen. Weer een nieuwe impuls aan je zelfvertrouwen.

3. Je zou eveneens jezelf kunnen voorhouden: "Ik kan meer dan ik denk dat ik kan". Er zijn in mij meer mogelijkheden dan ik mij bewust ben. In deze uitdaging van een nieuw deel ga ik nieuwe mogelijkheden van mijzelf ontdekken. Je bouwt zo verder aan je zelfvertrouwen.

Van een hoogspringer die over een hoge lat moest en wilde springen om zich voor de olympische spelen te plaatsen, las ik eens: "Vlak voor zijn sprong verstijfde hij van angst, waardoor zijn spieren en lichaam verkrampten. Met geen mogelijkheid kwam hij omhoog. Zijn coach zag dit, hielp hem met een uitzonderlijk idee en zei tegen de hoogspringer: werp je in je hart en gedachten over de lat en je lichaam zal vanzelf volgen. Na enkele minuten gedachtentraining nam de atleet een aanloop en sprong over de lat". Hij paste een geestelijk principe toe en overwon angst. Doe datzelfde met nieuwe wiskunde onderdelen. Veel succes en plezier toegewenst.

leer van fouten, sta weer op en start opnieuw.

terug